Trish Alison photography

אמא יודעת הכי טוב?

אני גאה לחנוך את פינת האירוח שלי בבלוג עם גליה דאובה פישמן, פיזיותרפיסטית התפתחותית שתתן לנו טיפים מדהימים למשחקים ופעילויות עם ילדים וגם תעזור להבין מתי ולמי פונים כשרוצים להתייעץ עם איש מקצוע

בואו נהיה בקשר

פעם הרגשתי ממש רע עם זה שהשנה הראשונה באמהות הייתה לי קשה. שלא הייתי מאושרת בה כמו שחשבתי או שהרגשתי שאמהות אחרות מקרינות. הרגשתי אמא "בכיינית" שהכל קשה לה, מאתגר, חוסר אונים כזה שצבע את כל תחילת האמהות שלי בבלבול וייאוש.
כשאת אמא טרייה שעושה הכל בפעם הראשונה ואת על מינוס שעות שינה, חוסר הבטחון מבצבץ ומציף.

הביטוי "אמא יודעת הכי טוב" הוא נכון, אבל למעט אינטואיציות אמהיות מאד חזקות ברגעים מסויימים, אמא לא יודעת ישר מה הכי טוב לתינוק שלה, כי רגע, אמא עוד לומדת.

ואיך אני אלמד? מהניסיון וכמובן מלהתייעץ! אני לא מתייבשת לשאול כשאני לא יודעת משהו ובהרבה מקומות הרגשתי שאני צריכה עזרה ולא היססתי לקחת יועצת הנקה ולהתייעץ המון גם בנושאי השינה. כמובן שהשתתפתי בכל מיני סדנאות התפתחות לתינוקות ועיסוי תינוקות.

רום בסדנת התפתחות תינוקות

בין כל האפשרויות לייעוצים וסדנאות בנושאים שונים, איך נדע לבחור באנשי המקצוע המוסמכים הנכונים?
בדיוק לשם כך הזמנתי את גליה דאובה פישמן, ד"ר לפיזיותרפיה (DPT), מומחית להתפתחות הילד (MA) ובעלת הבלוג ההתפתחותי לשבת לקום,  לעשות לנו סדר בדברים וגם לשתף ברעיונות מקוריים לפעילויות מהנות (ובריאות) עם הילדים.

היי גליה, איזה כיף שאת מתארחת בבלוג שלי! אני ממש אשמח לשמוע מהניסיון שלך, מהם החששות העיקריים שגורמים להורים להתייעץ עם פיזיותרפיסט התפתחותי? 

הורים רבים פונים אלינו, פיזיותרפיסטיות התפתחותיות, מיוזמתם- כלומר, ללא הפניית רופא רשמית ל 'טיפולי פיזיותרפיה' בגלל סיבות מגוונות. בתינוקות עולים חששות שהתינוק לא מתפתח בקצב המצופה ממנו - עוד לא מתהפך, איחור בזחילה, או הליכה. בגילאי הגן גננות מפנות הורים להתייעץ כשהן רואות שהילד מעדיף להיות בישיבה רוב שעות הגן, וממעט לבחור בפעילויות מוטוריות בחצר, נוטה לשבת בישיבה שפופה, או שישנו חשש ממנח כפות רגליים, נפילות מרובות, ועוד. האמת, יש המון סיבות טובות ומוצדקות.

מה לדעתך יכול לתת בטחון לאמהות (ואבות) בשלבים השונים של התפתחות הילד?

ראשית, חשוב לי תמיד לפתוח ולהסביר להורים שיש מגוון רחב של התפתחות תינוקות ואין רצף מחייב של מדרגות ושלבים התפתחותיים. התפיסה הזו מוטעית, ומלחיצה, והורים חוששים שאם הילד לא זחל על הגחון, אלא רק על שש, הוא מפסיד משהו שיתבטא בעתיד. ההתפתחות היא מורכבת ותלוייה בגורמים רבים, ויחד עם ההורים אני מנסה לסייע להם להתבונן בילד שלהם, להבין מה הסגנון שלו, להבין את העקרונות של ההתפתחות ואיך ניתן לספק לו סביבה מותאמת ומיטיבה.

גליה מסייעת להורים להתבונן בילד שלהם, ללמוד אותו ולספק סביבה מיטיבה להתפתחות


אני מאמינה שהדרכה מקצועית וקשובה להורים, כזו שנותנת להורים תשתית של ידע מבוסס מחקר וניסיון קליני, יחד עם כלים יום יומיים להטמעה בבית, מסייעת להורים להרגיש שהם יודעים מה התינוק צריך, ולמה. לפעמים כשאומרים לאמא ואבא- אתם יודעים הכי טוב! זה אפילו טיפה מלחיץ - "הוא רק נולד, מאיפה לי לדעת?". המטרה שלי היא לספק להורים ידע התפתחותי ולסייע להם לזהות סימנים אצל התינוק, גם אם עדיין נראה ש"הוא לא עושה עדיין כלום", הוא כן. הרבה מאוד. פעמים רבות, הוא בדיוק עומד ב"משימות ההתפתחותיות" שלו, ואני מאמינה שחשוב לתת להורים את ההתבוננות הזו מהצד, לזהות כיצד התגובה של התינוק או שלהם מייצרת שינוי, ככה בזמן פעילויות היום יום - ובלי "תרגילים ואימונים" לתינוקות בעלי התפתחות טיפוסית!


רגע, תסבירי, למה את מתכוונת בלי תרגילים ואימונים? מה לא לעשות? מה כן?

מצד אחד חשוב לקבל הדרכה, וסדנאות יכולות להיות מקום נהדר ומצד שני מקום של השוואה ולחץ.  אני לא מתחברת לכל מיני סדנאות שמספקות תרגילים לפי גיל ו"שלבים מוטורים התפתחותיים" (שזה, תכל'ס, מאוד מצומצם בחשיבה, ולא באמת הכי רלוונטי), מפני שזה בדיוק מייצר את החרדה וחוסר הביטחון ההורי - השוואות בין תינוקות ומין תפיסה שצריך לתרגל תינוקות (ואז מופיעה האשמה שלא תירגלנו מספיק). תינוק עם התפתחות טיפוסית צריך סביבה מותאמת ומעודדת חקירה, וללא אף תרגיל. 

רום מדגמן חיזוק חגורת כתפיים מיוזמתו


אז איך כן נדע עם מי להתייעץ ולאן לפנות אם אנחנו לא בטוחות?

אני מחזקת את ההורים שמחפשים הדרכה ורוצים ללמוד יותר על התפתחות התינוק והילד שלהם. בתור אחת שהעבירה ופיתחה פורמטים של סדנאות (וגם הצגתי אותם בכנסים מקצועיים), חשוב לי להמליץ להורים לבדוק מי המדריך? האם הוא בעל מקצוע מורשה משרד הבריאות, ואכן יש לו ניסיון מקצועי? מקצועות מורשים הם תחת פיקוח, והם חייבים להישאר מעודכנים ולעבוד תחת קודים אתיים. למשל, פיזיותרפיסטיות בהתפתחות הילד עובדות שנים תחת הדרכה ובצוותים של רב מקצועיים ביחד רופאים, קלינאי תקשורת, ריפוי בעיסוק וצוות טיפול רגשי. 

חשוב לדעת שהתינוקות שלנו בידיים מקצועיות טובות

 רוב השנה האחרונה היינו בסגר בעקבות הקורונה, ובעצם גם כשאנחנו לא בסגר, ילדים אוהבים מאד לצפות בטלוויזיה/לשחק בטאבלט. מה חשוב לשים לב במנח הישיבה שלהם? והאם יש לך טיפים לעידוד יותר תזוזה בבית?

כמה שזו שאלה חשובה! הילדים שלנו מבלים יותר מדי שעות בישיבה. כל עוד הישיבה היא מגוונת, אין בעיה גם אם הילד יושב מדי פעם בכל מיני ישיבות שפופות. אבל אם אין הרבה מגוון בישיבה, והילד יושב שפוף באופן קבוע, מומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסטית התפתחותית. צריך גם לזכור, שילדים עוברים מאוד מהר לסביבה שלנו, המבוגרים. יושבים על כיסא אוכל של מבוגר בגיל שלוש, למשל. וזה לא מתאים לגוף שלהם, ולא תורם לפיתוח מיומנויות ידיים (כאכילה ציור וגזירה, למשל).
מומלץ להושיב ילדים על כיסאות ייעודיים לילדים, עד גיל שבע שמונה.
יש כאלה מקסימים במחירים הגיוניים וסקרתי אותם רבות בבלוג, מפני שתכנון סביבה מותאמת לילדים, ארגונומית, מסייעת לישיבה מותאמת ולפיתוח מיומנויות.

מיה מדגמנת כסא אוכל מותאם גיל


חשוב לזכור שהתפתחות התנועה ויכולות תנועתיות מתקדמות כקפיצה, ריצה, דילוג ועוד, מבוססת על תרגול רציף. אני ממליצה לשלב בבית פעילויות מוטוריות על בסיס קבוע, דרך משחקים, אפילו יצרתי משחק יוגה מקסים לתנועה ושליטה על תנועה, זו מיומנות בפני עצמה. למשחק קוראים כתמי צבע: משחק יוגה ותנועה. הורים יכולים לרכוש אותו כקובץ, להדפיס ולשחק. לקחתי בחשבון אחים בגילאים שונים והניצחון אינו תלוי ביכולת המוטורית שלך.

משחק מומלץ!


עודדו את הילדים לעלות ולרדת מדרגות אחת ליום, לבלות בחוץ, לצאת לפארק ובמיוחד עם גלגלים כלשהם: אני אוהבת מגוון: בימבות, אופניים, אופני איזון, רולרבליידס, הכל! מומלץ לתת דוגמא אישית; גם אני קניתי רולרבליידס ואופניים חדשים בקורונה (והפכתי לרובוטריקית עם מלא מלא מגינים לעצמי), לתת דוגמא זה חלק מהותי בסיפור הזה שלנו של להיות הורים

גליה והבת שלה בפעילות מוטורית משותפת :)

אילו עוד טיפים מקצועיים את מעניקה בבלוג שלך? תני כמה דוגמאות

תמיד האמנתי בחשיבות הפצת ידע מקצועי להורים. בעצם, בדיוק בשביל זה פתחתי בלוג! 

כיום אני גרה ועובדת בארה"ב כמומחית התפתחותית ומדריכה מטעם הארגון האמריקאי Zero to Three את הקורס ההתפתחותי "המוח המתפתח". אני עוסקת בהיבטים רבים בהתפתחות הילד - התפתחות מוטורית, קשר הורה-ילד, משחק, דו לשוניות ועוד. בבלוג שלי אני מנסה לתת להורים מידע מקצועי על על שלל ההיבטים של התפתחות הילד, ולכן אני ממליצה על ספרים, מזמינה אנשי מקצוע נוספים, ומתייחסת גם לנושאים פרקטיים כמו בחירת ציוד לתינוקות וילדים, הכנת משחקי תנועה בייתים ואפילו טיפים איך ללמד את הילד לסדר את הצעצועים! 


המון תודה גליה! איפה אפשר למצוא אותך?

אפשר למצוא אותי בבלוג, בדף הפייסבוק ובאינסטגרם, בהם אני משתפת ידע התפתחותי, מארחת אנשי מקצוע מורשים ובעיקר, מנסה לספק להורים ידע מבוסס, מרגיע משמח ומצמיח. בואו לבקר גם שם! 

גם אני התארחתי בבלוג של גליה - מוזמנות לקרוא כאן


תכתבו לי משהו

אולי גם זה יעניין אותך?